Suka ?

Sunday, September 1, 2013

Monolog Sampah



     Kenapa bukan aku yang bernama yang lainnya. Kerna nama ku sebesar tiga perkara . Kamarul maksudnya bulan ,Azim maksudnya agung dan Muhaimi pula yang pemelihara .

Kenapa bukan namaku Fitri , jelas maksudnya fitrah ;bersih dan suci . Biar aku terus kenang kembali asalan diri dari tanah ,sudah tentu aku tidak membongkak diri .

Kenapa bukan namaku Muhammad ataupun Ahmad , biar aku terus menjaga keimanan dan keluhuran aqidah kurniaan tuhan .

Kenapa bukan namaku Umar ,kerna jelas perilaku keras di medan pertempuran namun punya islam yang luhur dalam diri .

Kenapa ... kenapa ..dan aku akan terus mempersoal kenapa .
Sedang itu juga aku terus kecundang membawa nama yang sama .
Aku selalu berpikir akan nama yang lainnya . Mungkin sedikit fancy mahupun yang membawa sedikit makna.Kerana depa kata nama yang banyak ,susah hendak bawa . Depa yang kata ; bukan aku .

Aku adalah manusia yang bila jalan ,selalu terlupa .
Bila bercakap selalu tersalah.
Bila menari akan silap tarinya
Bila menyanyi akan hilang temponya
Dan aku selalu kecewa ...

Seperti aku katakan tadi ...
Bila aku jalan , aku selalu terlupa . Dan sekarang aku masih terlupa... rupanya aku manusia !
Seperti yang aku bilang tadi...
Bila aku bercakap selalu tersalah . Dan sekarang aku tersalah rupanya ..aku lupa aku manusia !
Dan seperti yang lainnya ...
Aku lupa ,aku alpa ... Rupa-rupanya nikmat yang sebenar bila aku mula mensyukuri seadanya.
Dan nikmat yang sebenar ; bila aku berhenti meminta, berhenti memuja ,berhenti menghina ....

Sedarlah wahai manusia..
tanah asal mu jua..
apa yang kau nak bangga
setakat ibadat setahun dua.
Bukan kau yang menjurinya nanti.
bukan kau yang tentu sorga neraka ..
Jangan kau bongkak wahai hati

Bila kau nmpk salah ... jgn kau fikir kau yang paling mulia.
Bila kau nmpk silap ... jgn kau fikir kau tidak akn melakukannya ..
Diam diam akan bongkak mu.. mati matikan akan sifat keji itu

langkah mu masih segar masih baru
jangan kau selalu lupa asal mu
jangan jangan begitu ....

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum! Awak2 komen jangan tak komen.